Umírání a smrt
Smrt je přirozenou součástí lidského života
Dnešní společnost však smrt spíše tabuizuje. Je vnímána jako něco negativního, něco od čeho se všichni musíme držet dále.
Říkáme například "zapomněl jsem na to jako na smrt" (na smrt je tedy třeba zapomenout) či "tebe si tak poslat pro smrt",
ve smyslu, že by bylo nejlépe, aby nikdy nepřišla. Přitom je zřejmé, že s postupujícím
věkem se náhled člověka v tomto směru pozvolna mění. Zatímco v dětství je smrt cosi nepředstavitelného, něco čeho se obáváme zejména
v souvislosti s našimi nejbližšími, v dospělosti a zejména v seniorním věku obava ze smrti pozvolna odchází. Vnímáme ji jako
přirozený konec lidského života. Kdo z nás si však nepoložil otázku "a co bude potom"?
Smrtí těla život nekončí
Známý filozof Immanuel Kant považoval smrt za změněnou formu života. Ve svém díle doslova uvedl: "Koncem
života je smrt, ta však není koncem duše, nýbrž koncem člověka.
Narození, život a smrt
jsou jen stavy, tělo pouze forma duše".
O existenci duše nepochyboval ani Břetislav Kafka, který ve své práci zavádí také pojem "
oduší" (v dnešní terminologii "aura").
To je
činitel, skrze který duše naše tělo oživuje. S touto nejjemnější fluidovou látkou je duše velmi těsně
spjata a nastane-li smrt, nejpozději se od ní také odlučuje. Ve své knize
Nové základy experimentální
psychologie uvádí: "Jsme zvyklí usuzovat, že člověk zemřel, když ustaly všechny fyziologické pochody v mozku, srdce a plíce vypověděly službu a
tělo vystydlo. To však ještě není skutečná
smrt těla
. Zůstává totiž ještě po delší dobu v těle
oživující zářivá energie oduší,
jež se znenáhla stahuje od nohou k mozkovému ústředí a zároveň se hromadí kolem těla umírajícího člověka. Při smrtelné nemoci
se tak začíná dít několik dní před smrtí."
Diagnostika smrti prostřednictvím hypnózy
Tento fakt si Kafka mnohokrát ve své praxi ověřil, když uvedl
některého ze svých zkušených subjektů do hypnotického transu, aby diagnostikoval závažnost onemocnění pacienta,
k němuž byl přivolán. Zhypnotizovaný subjekt rozpoznal blížící se smrt nemocného právě díky
zářícímu oduší u
jeho hlavy, zatímco z prostoru u nohou se záře stahovala. Tímto způsobem dokázal Kafka určit
nejen že smrt nastane, ale také
kdy ke smrti dojde, a to s přesností na hodiny. Ve výše uvedené
knize
se tak můžeme dozvědět detaily o případech
pana B. z Horního Kostelce, pana Č. ze Zábrodí, či o místním hoteliérovi panu M., kdy přivolaný B. Kafka bohužel musel
konstatovat blížící se smrt. Ačkoliv byli mnohdy lékaři k jeho předpovědím skeptičtí a domnívali se, že se pacient brzy
uzdraví, opak byl pravdou. Kafka tak dokázal, že prostřednictvím
hypnózy
lze blížící se smrt
velmi přesně rozpoznat.